tirsdag den 24. september 2013

Pletter i luften og ny hjælper i haven. . .


Planten 'Pletter i luften' er nok mest kendt som en stueplante, men den klarer sig også helt fint ude i haven. Jeg er ret vild med planten, og da jeg så at den var plantet i en have et sted, så måtte jeg også prøve det :o)


Den har nu overlevet 2 vintre ude i stenbedet, og bliver bare større og større. Den ser noget miserabel ud i foråret, og jeg tror hvert år at den er gået til, men det er den altså ikke :o)


Jeg vidste ikke, at den får blomster - det opdagede jeg i går. Men de er også så små, at man skal ha hovedet helt ned i planten for at få øje på dem. . . men søde er de da :o)


Det er måske ikke så nemt at se med dette billede, men Pletter i luften er en udmærket klatrer. . . her klatrer den i rosen Gemma ved siden af - men det kan en saks jo gøre meget ved :o)

Og så har jeg fået ny hjælper i haven - eller det synes hun i hvert fald selv at hun skal være ;o)


Bella flyttede ind hos os for snart 6 uger siden. Hun er en blandingshund, og er lige så hyper aktiv som alle andre hvalpe. Hun tror helt bestemt, at hun skal hjælpe lige så snart jeg stikker fingrene i jorden. . . tsk tsk tsk :o) Men hun har allerede lært meget - som for eksempel ikke at gå i bedene, og ikke at bide i alle planter hun kommer forbi :o)
Hun har dog ikke lært, at man ikke skal gå balancegang på stenene rundt om havedammen og Søen. Hun er en rigtig vandhund og har været i vandet op til flere gange, men har åbenbart ikke lært noget af det :o)

HUN ER SØD <3
 



17 kommentarer:

  1. Jeg købte "Pletter i luften" sidste år, og plantede dem i kanten af mine kapilærkasser. Det var så meningen, at når jeg i efteråret ryddede drivhuset skulle mine "Pletter i luften" plantes ud i et bed. Det nåede jeg dog aldrig. Så de blev sat i nogle potter. Ja også troede jeg jo at de var gået til her i foråret, så jeg havde faktisk stillet dem til side for at smide dem ud. Og lige netop den dag jeg valgte til at smide dem ud, opdagede jeg at der var liv i dem. Men de står i potterne endnu ;-D Ha ha jeg skal nok nå det, at plante dem ud i et bed.
    Det var da vel nok en yndig lille havehjælper du har fået dig <3 Den er da ikke til at stå for. Jeg har også fået havehjælper, en lille killing, der er verdensmester i at grave huller :-D Så den har "hjulpet" mig med at omplante stauder, og sætte blomsterløg. Dens hjælp vil jeg dog gerne have vænnet den af med, men lige pt. har den ikke gjort den store skade... endnu.
    Nu har du altså gjort mig nysgerrig... jeg skal ud og kigge efter blomster i mine "Pletter". Det har jeg aldrig set før.
    Ha´ en dejlig dag, sammen med din yndige Bella.
    Knus Marianne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de er åbenbart mere sejlivede end man lige tror de Pletter :o)
      Du får dem nok i bedet, og så vil du nyde dem der også :o)
      Det er hyggeligt med 'hjælp' i haven, når bare de ikke blander sig alt for meget ;o)

      Slet
  2. Hvor er de flotte, dine pletter. Og så kær en hund du har. Her deltager kattene også i havearbejdet - heller ikke altid til den store hjælp:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha :o)
      Ja Bella er kær, og kun nooooogen gange en liiiiille smule irriterende når hun hjælper i haven ;o)

      Slet
  3. Hvor er den sød, den lille hjælper.

    Jeg vidste ikke at pletter i luften fik blomster. De er da rigtig fine og det gør bestemt ikke noget, at man skal tæt på for at se det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha :o)
      Det var også helt tilfældigt, at jeg fik øje på blomsterne - men de er fine ja :o)

      Slet
  4. Uha så dejlig hun er din lille hjælper, der er nok noget terrier i blandingen, vil jeg tro? Jeg har haft pletter i luften i bedene i 6 år nu, det fungerer fantastisk, men blomster har jeg aldrig set. Jeg må ud og kigge efter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er cairn terrier i hende ja. Og dansk/svensk gårdhund. Og kooiker - som er en belgisk hyrdehund... så hun er et rigtig godt gadekryds ;o)
      Ja det er faktisk en udmærket haveplante - mon du har fundet blomster i dine Pletter ;o)

      Slet
  5. Hej Bettina.Jeg har også haft pletter i luften de sidst to år i mit rhodobed......og de trives rigtig godt.Men har heller aldrig set blomster i planten.
    Rigtig sød hjælper du har fået.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan forestille mig, at Pletterne er søde sammen med rhodoer, og du er endnu en af dem der har opdaget at det er en udmærket haveplante :o)
      Bella er en sød hjælper ja - tak :o)

      Slet
  6. Sikke en kær lille hjælper.

    SvarSlet
  7. Det er første gang jeg har set blomster på pletter i luften. Så må du jo også sætte frø af efterfølgende. På den måde breder de sig jo også. Jeg har også pletter i luften i bedene.
    Nåe sådan en skøn lille hjælper I har fået! Hun er sød den lille Bella.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er åbenbart ikke den eneste der ikke har lagt mærke til blomsterne før... du må ud og kigge i dine Pletter også :o)
      Hun er ikke altid til den store hjælp den lille Bella, men sød er hun :o)

      Slet
  8. Tillykke med din lille ny hjælper. Hvor er hun sød.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
  9. Åh, hvor er Bella kær. Håber for jer at Dansk/svensk-sindet dominerer. Det gør det hos vores Calle, der også indeholder Jack-Russel. Han er nem, når han ikke æder sin kurv!
    Jeg holder også meget af Pletter i luften, men får tit slået dem ihjel inde(de skal have vand en gang imellem). Men ude har jeg haft dem i krukker med held. Også til overvintring.
    Lotte

    SvarSlet